Putem spune că 2020 a redefinit definitiv și masiv implicarea și importanța departamentului de marketing și marketingul de startup în timp de pandemie. Departamentul sau responsabilul de marketing fiind acum răspunzător nu doar pentru gestionarea provocărilor companiei într-un context de transformare locală și globală rapidă dar trebuind să fie atenți și lumina reflectoarelor amplificată asupra abordării de comunicare publică cu privire la unele subiecte sensibile legate de igienă, protocol de lucru, opinii cu privire la vaccinare și nu numai.
Am identificat astfel, câteva modele de marketing pe timp de pandemie, prin care brandurile își pot asigura o poziție solidă în relația lor cu partenerii de afaceri, clienții sau angajații chiar și pe timp de pandemie.
1. Creează și dezvoltă comunități în jurul brandului.
O comunitate a clienților este arma secretă a oricărui startup. Datorită flexibilității și agilității încorporate, startup-urile au puterea să rămână mai aproape de clienților, să îi asculte și să dezvolte soluții creative înainte ca aceștia să poată articula cea mai vagă urmă de provocare. Cheia unui start-up în timp de pandemie este sa rămână deschiși la conversații, să acorde prioritate conexiunii dintre oameni și să se asigure că contribuie pozitiv la comunitatea formată în jurul brandului – acordându-și mai mult timp pentru a discuții prin intermediul nebinarilor, seminariilor web, sau sesiuni de informare a clienților dar și a angajaților.
Într-un context pandemic este foarte ușor să spui „nu” dar încercând de cele mai multe ori sa spuneți și „da” clienților, partenerilor și comunităților, veți mari impactul și creșterea încrederii fata de parteneri, angajați și comunitățile formate în jurul acestora.
2. Identifică vocea brandului.
O comunitate a clienților este arma secretă a oricărui startup. Datorită flexibilității și agilității încorporate, startup-urile au puterea să rămână mai aproape de clienților, să îi asculte și să dezvolte soluții creative înainte ca aceștia să poată articula cea mai vagă urmă de provocare. Cheia unui start-up în timp de pandemie este sa rămână deschiși la conversații, să acorde prioritate conexiunii dintre oameni și să se asigure că contribuie pozitiv la comunitatea formată în jurul brandului – acordându-și mai mult timp pentru a discuții prin intermediul nebinarilor, seminariilor web, sau sesiuni de informare a clienților dar și a angajaților.
Într-un context pandemic este foarte ușor să spui „nu” dar încercând de cele mai multe ori sa spuneți și „da” clienților, partenerilor și comunităților, veți mari impactul și creșterea încrederii fata de parteneri, angajați și comunitățile formate în jurul acestora.
3. Adaugă emoție mai mult decât funcționalitate.
Foarte multe start-up-uri prioritizează funcționalitățile produsului mai mult decât beneficiul uman ignorând faptul ca majoritatea oamenilor nu sunt atât de interesați de modul în care funcționează tehnologia ta, ci vor să știe ce va face pentru ei, cum le va ușura viața.
4. Gândește la scară macro.
A fi un startup înseamnă a avea o anumită mentalitate. Este nevoie de curaj și viziune pentru a transpune în realitate planul unui concept și a oferi tot ce ai. Însă nu trebuie sa o folosești ca pe o scuză sau sa te limitezi la a „gândi că un începător”: „Suntem încă o firma mica…” „Nu ne gândim sa facem profit chiar de la început…” „Nu credem ca este nevoie de o strategie în acest stadiu al companiei”. Chiar dacă afacerea ta este una mică, este recomandat sa gândiți la scara macro. Planificați creșterea, inovați și nu încercați că puteți face totul singuri. A fi mic nu este o scuză pentru procese sau abordări interne fragile, ambele putând limita dezvoltarea potențială a brandului și a produsului.
5. Angajează o agenție de marketing.
Gestionarea unei situații de criză sau a unei campanii de marketing, mai ales în cazul unui startup unde antreprenorul este pur și simplu copleșit de volumul de informații sau activități pe care acesta trebuie să le aibă în vedere, nu este ușoară. Dacă nu ai experiență în marketing, încercarea de a promova afacerea online poate fi cel puțin intimidantă. În loc să încerci să faci totul singur, recomandăm, evident, să angajezi o agenție de marketing.
Vorbim de un startup în primul rând și probabil că vei spune că nu ai sau nu te-ai gândit la un buget de marketing pentru ca ai deja alte costuri care sunt prioritare. Îți spunem doar un singur lucru: Marketingul nu este scump, dar lipsa experienței și eventualul eșec sunt al naibii de scumpe. Deci, de ce să angajezi o agenție de marketing? În primul rând angajezi experiența unor oameni care vor fi responsabili atât de imaginea lor, dar nu în ultimul rând de reușita ta. Un client care reușeste este un client care ne plătește. Creștem împreună cu tine, alături de tine.
Dacă te-ai hotărât totuși să faci acest pas, noi, Maven Advertising Iași ne-ar face plăcere să auzim mai multe detalii despre proiectul tău printr-un mesaj prin pagina noastră de contact, să vedem cum putem să-l creștem împreună. Echipa noastră de experți în marketing online și offline îți stă la dispoziție prin gama noastră de servicii de marketing full service precum strategie de marketing, campanii pay per click (PPC), fotografie de produs, manageriere rețele social media, email marketing, crearea de conținut sau crearea unui website de prezentare.
Concluzii
Influențele negative ale crizei COVID-19 și-au pus amprenta asupra majorității țărilor europene, cu consecințe negative asupra evoluției economice. Dintre acestea, România a fost una dintre cele mai afectate țări, dată fiind tranziția bruscă, în doar câteva luni, de la o creștere economică susținută la un declin economic. Toate sectoarele de activitate au fost afectate, cu mici excepții punctuale ale unor zone care chiar au beneficiat de criză (medical). Un astfel de context a condus la necesitatea cercetării care să identifice acele afaceri inovatoare care pot contribui la redresarea economică în timpul și după criza COVID-19.
Conform unui barometrului MoneyCorp. pandemia a afectat, în primul rând, vânzările firmelor din România, creșterea costurilor cu aprovizionarea și logistica (48%), creșterea duratei medii de încasare a facturilor (43%), problemele de eficiență operațională – munca de acasă, modul de interacțiune cu clienții- (37%), managementul resurselor umane (pierdere de resurse umane, dificultăți în atragerea de personal) – 33% și întreruperea totală a activității din cauza stării de urgență/lockdown (31%) s-au aflat printre principalele consecințe ale coronacrizei economice.
Astfel antreprenorii întrebați care au fost soluțiile adoptate de ei pentru a gestiona efectele economice generate de pandemie, toate companiile din barometrul MoneyCorp au menționat o serie de măsuri luate simultan, cele mai importante fiind reducerea investițiilor ( 63%), iar 50% au mizat pe reducerea costurilor operaționale fixe (chirii, leasing-uri, etc.). Pe lista măsurilor luate s-au mai vehiculat au fost optimizarea costurilor de schimb valutar și plăți internaționale (58%), externalizarea serviciilor non-esențiale (41%), reducerea salariilor pentru o perioadă de timp determinată (21%), șomajul tehnic (19%) și reducerea numărului de angajați, în linie cu scăderea activității (13%).
Interesant este și faptul că numai 17% dintre firmele intervievate au apelat la ajutorul financiar al statului, iar în ceea ce privește impactul programelor de relansare, doar 5% le-au considerat ca având impact semnificativ în dinamica business-ului conform barometrului MoneyCorp.
Ecosistemul antreprenorial de startup-uri are o contribuție semnificativă la dezvoltarea regională durabilă. În acest context un bun antreprenor este considerat a fi caracterizat o persoana cu mult curaj și perseverență, dar și de un nivel ridicat de creativitate. În mod egal, antreprenorii ar trebui, de asemenea, să fie implicați activ în construirea unor relații armonioase, atât cu angajații, cât și cu mediul extern al companiei, care ar putea da naștere la antreprenoriat social cu efecte benefice pentru dezvoltarea durabilă. În acest sens, antreprenorii oportuniști care urmăresc oportunități pe termen scurt nu ar trebui încurajați, deoarece pot provoca pierderi socio-economice mai degrabă decât o creștere durabilă. Luând în considerare efectele crizei Covid-19, rolul antreprenorilor în adoptarea unei viziuni integratoare a afacerii, combinând valorile economice și sociale, devine foarte important.
Abilitatea de a adopta practici durabile, inovația și construirea comunităților este o modalitate la îndemâna oricui de se asigura că ideea de afacere poate trece cu ușurință de stadiul de startup în ciuda oricărui tip de criză.